Hur många besökare är bra?

Hur många besökare är bra?

Grund: Hur många besökare är bra för min hemsida?

F & S (Frågor och svar)

F: Jag har en hemsida och har 100 besökare i månaden är det något som man tycka är bra eller borde jag få in mer trafik till min sida?

S: Svår fråga att svara på, titta först på din omsättning om du ser till ett företag. Hur mycket omsätter du? Hur många kunder har du på en månad? Låt oss säga att du har en omsättning på 100.000 i månaden och fördelat på 100 kunder. Du har alltså 100 kunder per månad och din trafik på din hemsida är också 100. Är då 100 besökare ett bra värde på din  hemsida?

Analys:

Om vi tar exemplet ovan, 100.000/månad och du har genomsnitt 100 kunder. Då finns det både positiva och negativa saker du kan ta genom din trafik. För att ponera att dina befintliga kunder kanske inte besöker din hemsida varje månad kan man tro att det är nya möjliga kunder som även besöker den och på det sättet har man hittat en positivt värde med talet. För att vara på säkra sidan bör du dock ligga en bra bit över, för att först visa ditt varumärke för flera som vänder i dörren. Andra kommer tillbaka för att dom hört något om dig och den femte gör ett köp av dig. T.ex du bör kanske ligga upp emot 3x så många som handlar av dig per månad d.v.s 300 besökare.

Det går inte att analysera enbart egentligen på hur många besökare, du får så fall ställa in Google Webmaster Tool och  sedan även Analytics för att se exakt vad människor trycker på din sida. Hur länge dom stannar m.m. Var det dom besöker och när lämnar dom sidan, gör dom något köp eller skickar dom ett mail till dig.

En rätt kund är bättre än 100 som inte köper något. 

Den bästa analysen genom besökare har du nog svaret på själv, var jobben  inkommer till dig. Hur du får intresseanmälan och var dina kunder hittar vägar till dig. Om du redan vet vad som är bra så vet du även vad du kan göra bättre.

Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson

OmsättningSamarbeteFramgångEntreprenör poddAnnonseringDigital MarknadsföringPoddradioModeraternas viktigaste frågorModeraterna LerumYttrandefrihetLag och ordningNäringsliv

SEO

Sökoptimering

#4 SEO = Sökoptimering

Vi fortsätter i våran djupdykning i sökoptimering. För att begripa vad jag skall prata om så behöver ni få lite kött på benen så läs mina tidigare inlägg annars blir detta lite obegripligt.

Helhet

För att ni skall kunna skapa en bra grund för er sökoptimering behöver ni skapa en helhet i eran digitala närvaro.

Vad menar jag då med er digitala närvaro?

Er närvaro digitalt är liknande er närvaro analogt. Nätverkande vet ni säkert redan vad det innebär, när man åker på möten för att träffa andra. Man dyker upp på flera ställen analogt och man finns och pratar och nätverkar.

Liknande är det med er digitala närvaro. Ni behöver finnas överallt för att skapa en helhet. Annonsering, Facebook, Instagram, Youtube jag ni förstår vad jag menar. För det som har med er att göra går att söka på genom t.ex en RSS Feed. Där man kan hitta allting som har med er att göra, sådant som stärker er digitala närvaro helt enkelt. Desto mer ställen ni finns och omtalas, t.ex stora forum.

Digitala närvaron

När ni då har skapat er en digital närvaro, ja och det tar tid. Det är inget ni tänker nu skall jag bli digitalt närvarande och så  händer det på en kvart. Det är ett ständigt uppdaterande under flera år, men som man säger. Man måste börja någonstans eller hur?

Ponera att ni har en bra digital närvaro redan och ni har en dålig hemsida. Då känns det ganska enkelt för er att nu skall vi uppdatera hemsida så kommer vi skjuta i höjden på sökoptimeringen. Är det sant? Tyvärr så är det inte heller det. För om ni har en ny modern sida som är strukturerad bra, ta t.ex J2 Elteknik AB den innehaver en bra struktur. Räcker det då med en bra digital närvaro och en bra hemsida så kommer er sökoptimering automatiskt blir bra?

Nej tyvärr räcker inte det heller. Man behöver såklart även sökoptimera sidan, och om ni nu skall bygga en ny sida behöver ni även rikta in alla 301 mot eran sida så dem kommer med när ni bygger om den.

301

301 är alltså en av din sidas url, t.ex j2elteknik.se/elektriker för att säga något. Då är den en annan hemsida som pekar mot J2´s sida j2elteknik.se/elektriker t.ex. Den pekar alltså inte mot huvudsidan utan den pekar mot en den nämnda undersidan. Finns det flera sådana måste man ta tillvara på den kraften genom länkningen från tredjepart.

Att bygga en hemsida som fungerar bra för sökoptimering  kan många företag göra i dagens läge. Men att ta till vara på hela motorn som finns digitalt är det få företag som kan göra. När man har en V8 motor så vill man använda alla 8 cylindrar man vill inte puttra omkring på 3-6. Det är också där en stor skillnad på kostnader när man skall göra en sida, det krävs lite mer arbete men är ofta värt priset. Ditt digitala visitkort är din hemsida, visst det är också en del i din digitala närvaro.

Företag i branschen

Jag har tidigare själv lagt flera hundra tusen för att leja ut SEO till andra bolag tidigare år. Man ingår ett avtal med ett företag och sedan följer man helt enkelt utvecklingen på ens SEO = sökmotoroptimering. Hittar man rätt företag så kan man slappna av, visst har jag genom min investering ökat men inte alls i den paritet som jag borde. Därav vad gör man som entreprenör? Man lär sig allting i ämnet, man studerar. Man utvecklas för att hela tiden bli bättre.

Reslutat

Ta min egen domän eller mitt företag J2 Elteknik AB så ligger den väldigt bra till på nyckeln orden som spelar roll. Då pratar jag om dom orden alla andra vill komma upp på, med bra resultat menar jag att man ligger på första sidan med sämsta placering 6.

Eller ta Johan Mårtensson som ligger på första sidan på just sökordet Johan Mårtensson, det finns en känd fotbollsspelare som heter samma som jag gör. Det gör att alla stora tidningar i hela Sverige har hans namn i deras texter. Trots efter några månader ligger jag på plats 6 på ordet, alltså jag ligger före tidningar som Aftonbladet bland annat. Då förstår ni att jag har fått resultat för det jag lägger tid på.

Det finns inget som säger att ni inte kan göra det, dock bör jag påpeka att det är en grymt stor investering.

Är ni intresserad av tips och tricks så svarar jag så ofta jag kan. Visst jag tar på mig lite uppdrag ibland. Gjorde en sida vid sidan för väldigt liten budget. www.babsab.se 

Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson

OmsättningSamarbeteFramgångEntreprenör poddAnnonseringDigital MarknadsföringPoddradioModeraternas viktigaste frågorModeraterna LerumYttrandefrihetLag och ordningNäringsliv

Framgång

Vad är framgång?

Vad är det som definierar vad som är framgång? Har du suttit dig ner och tänkt på vad du anser skulle gjort eller redan har gjort dig framgångsrik? Tyvärr är ordet framgång ofta när man pratar om någon person som gjort sig väldigt rik på något. Är det verkligen den framgången som är det viktiga i den ekvationen?

Faktorer

Inget kommer gratis här i världen och det tror jag alla kan hålla med om. När man då ser denna person som är enligt synsättet på framgång är framgångsrik, spelar det verkligen roll vad man har på banken? Personen i frågan har lyckats bygga ett framgångsrik koncept som han eller hon har satsat allt för. Gjort en satsning med sin eget ekonomiska välmående på spel och som vi alla vet, går det dåligt ekonomiskt är det inte det ända som tar stryk. Jag tänker givetvis på hälsan både mentalt och psykiskt.

Valen

Min personlig åsikt är att man har nått framgång när man satt ett mål oavsett om det handlar om. Man har repat mod och utfört det som man velat och genom det kommer välmående och egen acceptans. Det sistnämnda är det viktigaste vi har, det är det vi har och är. Att acceptera sig själv som man är inte som man tycker man borde vara. Sedan skall man alltid givetvis arbeta med sig själv för att forma sig till en bättre person och människa för sin livsstil.

Du är framgångsrik

Oavsett vad du personligen tycker så tycker jag att du är framgångsrik. Du har saker du har gjort i ditt liv som är positiva och har medfött positiva saker för dig själv och din omgivning. Även om man är inne i en destruktiv tankebana så glöm aldrig det goda och positiva du har gjort, dom negativa faktorerna kommer alltid att finnas där oavsett hur bra eller dåligt det går. Fokusera på det som kommer och det du har gjort som gjorde dig framgångsrik när du väl var det. Vägen ligger alltid fri för att ta dig upp i sadeln och börja rida på den välmående stigen.

Kuriosa

En rolig tävling som jag själv tycker som Butik El har, komma på en slogan och som pris för bästa svar är två stycken fina armaturer. För att deltaga gå in på deras Facebook här. 

Min egen sökoptimering

Framgång

Under den senaste månaden har en av mina sidor ökat i Google ranking med ganska många platser. Är det framgång? För mig betyder det mycket för jag lägger mycket energi för att vara duktig på just SEO. Och att se att sidorna jag medför mycket trafik och går bra är en välmående faktor så klart.

J2 Elteknik AB är en framgångssaga.

Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson

OmsättningSamarbeteFramgångEntreprenör poddAnnonseringDigital MarknadsföringPoddradioModeraternas viktigaste frågorModeraterna LerumYttrandefrihetLag och ordningNäringsliv

Vad är värdet på min SEO?

Vad är värdet på min SEO?

Precis som rubriken säger vad är värdet på min SEO? Vi vänder lite på det istället och frågar hur mycket hade du förlorat om din sökoptimering hade försvunnit helt?

Hade du tappat mycket affärer eller om du är en webbshop mycket handlade kunder?

Organiska fältet

Har du tittat upp vad det är för just specifik trafik du får in till din sida. Det är enkelt att sätta upp ett Google analytics konto och där se WOW vilken trafik det ger till mig och mitt företag.

Tyvärr inte för att vara elak mot er men den är helt totalt, irrelevant. Att du har 50-60-90% genom det organiska på din sida är det ändå helt irrelevant trafik.

Varför är det så då?

För om du inte vet vad det är folk trycker på för att komma in till din sida kan du inte bearbeta den informationen alls. Låt oss säga att du har ett företag, Försäljning på gräsmattan AB.

Du säljer massa saker på gräsmattan, stolar, bord ja precis allting. Det du vill då är att du vill ha sökoptimerad trafik som kommer in på din sida när man t.ex söker på ”Stolar gräsmatta”. Det har du sökt fram genom google trend att det är mitt ord.

Poängen

När du väl installerat t.ex Webmaster tools och helt plötsligt har öppnat upp ögonen från att dom har varit helt stängda och inser att din trafik till din site är enbart från att folk söker på ditt företagsnamn.

Då har du investerar massa pengar för att få in trafik men det är ändå bara folk som letar efter dig specifikt som hittar dig.

Då kan man säga att din SEO är helt värdelös. Sedan måste man ta i beaktande att det tar ungefär 1-2år att komma upp om du har sökoptimerat bra.

SEO

Har du haft din sökoptimering väldigt länge och bara legat stilla under väldigt lång tid.

Spelar det någon roll om du ligger på tredje sidan på google på ditt ord? Jag skulle vilja säga att det är irrelevant och kommer knappast ge dig någon försäljning av något slag.

Är det bättre då att förstöra, göra om och göra rätt. Jag skulle vilja säga att jag det är tyvärr så.

Men jag har investerat massa pengar i det, och om jag tar bort det brinner alla dom inne.

RADERA?! VÄRDET PÅ MIN SEO?

Det är ett svårt steg att ta. SEO handlar om tid, kunskap och en jävla massa arbete. Det menas inte att man behöver lägga ner arbete hela tiden men det har med massa små faktorer att göra om din sida presterar bra.

Bygger du din sida perfekt, allting är grönt och du har nyckelordet med många gånger och din trafik på sidan stannar och integreras med sidan är du på helt rätt väg. Låg bouncerate och bra optimering = bra resultat.

Sedan kan andra ha precis samma sak men massa mer länkningar till deras hemsida t.ex så du vinner inte emot dom ändå.

I det fallet behöver du inte alls ta bort din optimering för den är väldigt bra, eller så bra den kan bli. Och då gäller det att prata med sina företag runt omkring och starta den relevanta länkningen. Alltså riktigt och inget hitta på länkning från ett företag i Indien. Resultatet må var bra och snabbt, men det varar inte speciellt länge och du är du tillbaka på ruta 1.

Fick du svar på Vad är värdet på min SEO?

Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson

OmsättningSamarbeteFramgångEntreprenör poddAnnonseringDigital MarknadsföringPoddradioModeraternas viktigaste frågorModeraterna LerumYttrandefrihetLag och ordningNäringsliv

Annonsering

Annonsering

Annonsering för din verksamhet? Den frågan tar vi inte ens upp eller försöker inte beröra. Man vet ofta själv vad man behöver göra för att sälja sin tjänst/vara o.s.v.

Vad är det då den bästa eller mest frekventa annonseringen sker? Om vi skall mäta i kronor så är det nog trots allt fortfarande tidning och radio/tv det gamla hederliga sättet. Vad är styrkan med att annonsera på detta sättet? Och svagheten?

Tidning, Radio & TV

Forcerat lyssnande eller tittande. När din annonsering sker via kanalen (Tidning, Radio & TV) så blir det att personerna som finns på dom kanalerna tvingat lyssna på det du har att säga.

Du kommer ut med din reklam väldigt brett, många som kommer höra. För att få ut maximal med effekt för denna typen av kanal behöver man verkligen låta sin annonsering ske hela tiden under en period. Du behöver mata ut informationen i massor.

Styrkan är givetvis hur stark din reklam jingel är. Vad är nackdelen med reklamen på detta sättet? Kostnaden och svårigheten att mäta effekten.

I vissa fall kan det handla om att köpa sig ren omsättning, alltså din reklam betalar för sig med försäljning, plus minus noll. 

Facebook

Är Facebook ett bra sätt att annonsera? Det beror mycket på vad det är man försöker sälja. Tjänster är väldigt svårt på Facebook och enligt min mening för J2 Elteknik så tycker jag inte det är värt det. Att förmedla ut information är det ett väldigt bra sätt.

När det kommer till varor eller liknande så är det helt klart mycket bättre. Kör man en kampanj eller liknande kan du få en bra spridning och på det sättet hålla nere din klick kostnader.

Vad är en bra eller dålig klick kostnad på Facebook? Det får man testa sig själv fram för att veta sitt eget nyckeltal. Något som jag personligen tycker är du över 5kr/klick så kostar det för mycket.

Google SEO

Är sökoptimering bra? Det vet alla som håller på med just SEO att det är. Men hur bra är det egentligen? Har du ett brett utbud är det väldigt bra. Har du ett smalt utbud där det är många som konkurrerar om orden är det inte alls bra.

För att veta hur bra egentligen SEO är för din del måste du ställa in Webmaster Tool för din hemsida. Då kan du se vilka ord det är som folk trycker in sig på via traditionell sökoptimering.

Många gånger är din SEO enbart att folk söker på ditt företagsnamn och på det sättet ser du bra organisk sökning. Då ljuger det organiska för dig, man tror att sin SEO är bättre än vad den är.

Google Adwords

Handlar det på samma sätt som Facebook, håll koll på din kostnader. En låg klick kostnad är då ett bra sätt för din annonsering. Det är precis samma sak med Google shop. Så länge kostnaden är låg är det ofta värt att annonsera.

Precis samma sak som ovanstående är det på direkt annonser på internet som läggs ut på flera sidan. TV Reklam i matbutiker är också mer och mer populärt och ger dig mycket mer intäkter? Jag tror mest det hjälper att bygga varumärke. Men det berör vi inte heller i detta inlägg.

Ställ in din annonsering

För att se hur allting funkar var noga med att ställa in kön, ålder o.s.v för att se vilken majoritet som ditt företag svarar på bäst. Många gånger kan det vara bra att helt enkelt mata ut information mot en viss typ av människa. För då blir din klick kostnad lägst och du får mer besökare och mer köp för mindre pengar.

Klicka här, klicka där trots allt vill ja att du klickar på mig, Johan Mårtensson

Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson

OmsättningSamarbeteFramgångEntreprenör poddAnnonseringDigital MarknadsföringPoddradioModeraternas viktigaste frågorModeraterna LerumYttrandefrihetLag och ordningNäringsliv