Algoritm

Algoritm

Algoritm oavsett om det handlar om Google/Youtube eller Facebook/Instagram så fungerar dom två stora jättarna på samma sätt. Dom har en Algoritm som dom hela tiden ändrar för att inte någon skall kunna manipulera resultatet. Gäller även Linkedin och motsvarande.

F&S (Frågor & Svar)

F: Är det inte bra att dom hela tiden ändrar Algoritmen?

S: För dig som söker efter ett snabbt resultat är det såklart inte bra. Men du som söker ett framtida gott resultat kommer det inte förändra ditt slutresultat att Algoritmen ändras.

Analys:

Vad menar jag då med om du söker efter ett kort eller långt bra resultat? Alla människor eller företag som enbart har som mål att ranka högt DIRKET eller just NU på sociala medier försöker enbart hitta bästa sättet att läsa av Algoritmen. Det skapar inget mervärde för dom stora jättarna eller deras användare, att någon tänker göra ett inlägg enbart för att ranka högt utan något bra innehåll. För att förstå det enkelt så är det så att alla företag eller sociala medier vill att du skall tycka deras tjänst är den bästa att använda. Om den inte är det och det är dålig ”content” på deras kommer användarna snabbt att sluta att använda dem.

Därför arbetar dom mot att det inte skall förekomma kortsiktiga personer/företag som utnyttjar systemet. Detta gäller även dig som privatperson som använder sociala medier, att du syns mer om människor i din närhet kommenterar/gillar dina inlägg. Enbart för att då påtalas det för organet att du gör bra uppdateringar människor vill se dem, det är ett väldigt smart system som hela tiden säger till vad som skall synas. Om du ”passivt” gillar något är det alltså något som inte registreras, därav gillar du något visa det också så systemen kan tolka det.

F: Hur skall man då arbeta med Algoritmen?

S: Du skall arbeta med ditt att göra ditt innehåll så bra som det bara går. Alltså anpassat för dom du vill skall se, läsa eller integreras med ditt inlägg.

Analys:

Att inte ens tänka på Algoritmen är det bästa. Full fokus på inlägg och innehåll gör att tillslut kommer Algoritmen förstå att dina inlägg är uppskattade och dem kommer att visas mer än andras. Det finns absolut någon form av spärr där du inte kan spamma ut dina inlägg och få samma visningar,  helt enkelt för att det skall vara kvalité inte kvantitet. (Då hade alla gjort detta tillslut.)

Så ”monologer” om varför visas inte mitt inlägg för fler människor är alltså något som kan vara ett kortsiktigt svar på din fråga. Alltså ett svar från sociala medierna att dina/ditt inlägg inte längre är av samma kvalité som dom tidigare var.

Eftersom dialogen är kommunikationen mellan dig och det sociala mediet, det du frågar alltså ditt inlägg (du frågar det sociala mediet om det är ett bra inlägg) du får svar genom den spridningen den får, det är det enkla svaret.

Sedan är det även så att Algoritmen på det sociala mediet frågar alltså människorna som ser ditt inlägg: Är det ett bra inlägg? Om människor gillar, delar eller kommenterar inläggen så får det sociala mediet ett svar alltså det är ett bra inlägg och inlägget får en bättre spridning.

Det menas alltså att varje inlägg du gör påverkar alltså dina nästkommande, så om du helt plötsligt lägger ut saker för att enbart lägga ut inlägg så kommer du alltså att rankas ner. Du får en sämre prioritering.

Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson

OmsättningSamarbeteFramgångEntreprenör poddAnnonseringDigital MarknadsföringPoddradioModeraternas viktigaste frågorModeraterna LerumYttrandefrihetLag och ordningNäringsliv

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.