Ledarskap

Ledarskap – Vilken stil passar din marknad?

När det kommer till ledarskap och att leda andra människor är det många faktorer som spelar roll. Givetvis har det en personlig koppling i form av vilken person du är och hur du tacklar saker. Har skrivit om personlighet & beteendevetenskap i tidigare inlägg.

Dock är det inte det jag är ute efter i detta inlägg.

Hur man pratar

Den absolut viktigaste egenskapen hos en ledare är hur man tacklar olika situationer. Med det menar jag inte hur du ditt svar är utformat. Jag menar inte kompetens frågan eller om tillit.

Det är precis som rubriker säger det är hur du pratar. Hur du för dig genom samtalet.

Vad menar jag då med detta?

Varje gång du inleder ett samtal med någon står ni olika grunder, det kan vara så att personen i frågan är väldigt lugn som du pratar med men du är det inte. Det kan vara tvärtom, du är väldigt lugn och dom andra parterna är stressade.

Ledarskap

Tillämpning

Du kan aktivt välja att du lämnar din samtalston eller lämnar den för att möte den du pratar med.

Tänk efter lite själva med människor i er närhet, ni har alla personer som har ett speciellt sätt att kommunicera på. En person som vägrar lämna sitt samtalsmönster eller en person som anpassar dig direkt till den andra personen

Ledarskap

För att grunden till ett gott ledarskap måste man fundera på hur man skall kommunicera. Vilket tonläge, hur snabbt och långsamt man skall prata. Hur man betonar saker och hur man anpassar sig till andra.

Det vanligaste är att en riktigt ledare alltid genom att bara prata tar kontrollen över diskussionen och för samtalstempo och ljudnivå. Varför är det så?

Det är något unikt hos personen i frågan, lärt eller från födsel så är det något man har tränat på många gånger. Det är inte så att allting har fallit på plats utan man har omedvetet många gånger lärt sig hur man skall visa sin världsbild på det bästa sättet.

Samtalet

När ni inleder nästa samtal tänk extra på hur samtalet förs. Inte innehållet utan hur snabbt ni pratar, vilken ljudnivå det är. Tänk även vem är det som för samtalet?

Givetvis kan det uppstå spänning i samtal när man tillämpar samma sätt. Det är även så att direkt efter första samtalet du känner att denna personen gillar jag eller denna personen gillar jag inte.

Träna och åter igen träna. Ledarskapet börjar alltid med hur du tacklar samtalen, givetvis är det inte den ända faktorn. Men det är den första och den vi fokuserar på idag.

Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson

OmsättningSamarbeteFramgångEntreprenör poddAnnonseringDigital MarknadsföringPoddradioModeraternas viktigaste frågorModeraterna LerumYttrandefrihetLag och ordningNäringsliv

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.