Mervärde är KING!

Mervärde vad handlar det om?

Mervärde finns i ditt företagande, om du har drivit företag i 10 sekunder eller i 10 år så handlar grunderna om samma saker. Att erbjuda mervärde.

Du kan prata om koncept. Mitt koncept, mitt mål och denna resan som vi skall göra tillsammans kommer handla om ”input konceptet här”. Det är bra att veta vart man skall men hur skall du ens komma dit du vill? Ditt koncept behöver alltså genomsyras av något typ av mervärde för alla inblandade.

Exempel: Jag vill göra Sveriges bästa smörgåsar!

Det är hela mitt koncept ponerar vi, det är målet och vi skall göra det genom att hitta dom bästa leverantörerna inom ost och skinka.

Så tänker vi på ordet mervärde och sätter in det i det enkla konceptet ovan. Mervärde faktorer? Godaste smörgåsarna är ett mervärde, bästa råvarorna är ett mervärde.

Jobba med ditt mervärde

Min meningen är enkel. Jag har människor runt omkring mig hela tiden som säger att dom skall köra på sin sak, jag skall starta en firma eller jag skall göra detta. Min första tanke är alltid, vad är det för mervärde det kommer skapa dom inblandade partnerna?

Som exempel:

Niklas skall starta ett måleri.

-Jaha vad roligt Niklas, hur har du tänkt att du skall lägga upp ditt företagande?

-Jag skall måla med bra kvalité och vara tillgänglig för mina kunder, svarar Niklas.

-Så du menar alltså som alla andra målare i hela Sverige?

-Nej jag skall göra det annorlunda, vi skall leverera konkurrenskraftiga priser också, svarar Niklas upprört

-Men SOM ALLA ANDRA målare i Sverige?

-Nej, vi skall göra ett bra jobb överallt där vi är också, svarar Niklas fortfarande upprörd.

-SOM ALLA ANDRA målare i Sverige fortfarande?!?

Förstår du vad jag menar, det är inget mervärde emot någon i det exemplet. Du har alltså inte något speciellt som medför ett extra mervärde.

Niklas hade t.ex kunnat påtala att han skulle göra egenkontroller och skicka till sina kunder. Ringa innan och efter besöket. Specificera sina fakturor noga. Erbjuda måleriprover. Miljömärkta tapeter.

Nu hittar jag på saker i huvudet, vad det är som är ett mervärde eller inte det är upp till varje enskild individ. Om man anser det jag sade tidigare är ett mervärde eller inte ja, det lämnar jag osagt.

Om du jobbar med mervärdet i allting du gör så kommer du till 100% att hitta saker som kommer genererar mer affärer och arbeten.

Det handlar inte alltid att utföra något på ett bra sätt, det handlar om vad det är mer du gör. Vad är det för mer saker man får som kund? Eller som anställd. Mervärde behöver inte vara ekonomiskt, inte helst när det kommer till anställda så handlar inte allting om pengar. Det handlar om att trivas på jobbet, att ha trevliga arbetskollegor och många andra saker. Det är också stora mervärden som ibland glöms av.

Så nu när du har läst detta, ta det till dig. Varför skall någon arbeta med mig? MERVÄRDE BABY!

MERVÄRDE ÄR KING!

Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson

OmsättningSamarbeteFramgångEntreprenör poddAnnonseringDigital MarknadsföringPoddradioModeraternas viktigaste frågorModeraterna LerumYttrandefrihetLag och ordningNäringsliv

Ett svar på ”Mervärde är KING!”

  1. Så härligt att läsa detta inlägg! Jag har otroligt nog konstaterat – om och om igen under åren – att många företagare inte vet vad ordet mervärde innebär, och inte kan svara på vad företaget erbjuder sina kunder för mervärde. Jag har efter stunder av de tillfrågades frenetiska tänkande fått höra deras bästa gissningar, vilka tyvärr inte råkar ha haft med mervärde att göra…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.