Radio eller tidning?

Radio eller tidning?

Vad av dessa forum är det bästa att marknadsföra sig i? Det är väldigt enkelt att gå till sig själv och svara på den frågan, problemet med att fråga sig själv är att svaret inte alls behöver vara det rätta. Oavsett vad du tycker så är chansen relativt stor att du har fel.

När man grundar något på sin egna åsikt i ett ämne så blir det väldigt momentant, alltså du utgår från något som varit under en kort period. Därav säger jag att ditt svar må vara rätt kanske, men trots allt är chansen stor att det är fel.

Jag ställde frågan på Facebook: Du får välja mellan gratis reklam i antingen tidningen eller i radio låt oss säga på din ort. Vad hade du valt? Förklara gärna mer ingående i kommentatorsfältet.

SVAR

  • Tidning 37%
  • Radio 63%

Analys

Vid samma summa så hade dom flesta valt radion, enligt undersökningen. Resultatet är ändå trots allt väldigt överraskande, inte att radio vann utan att tidningen ändå var så nära.

Att ändå 4 av 10 hade valt tidningen samt 6 av 10 hade valt radio (avrundat) är lite av en överraskning för mig. Majoriteten hade visst valt radio och det är enligt den barometerundersökning som är gjordes 2017, men att så många trots allt håller tidningen i sån hög aktning stämmer som sagt inte alls överens med marknaden. (det jag stöjder mig emot)

Statusen på tidningen är inte helt så långt ner som ändå många kanske tror?

2018 kommer bli samma som 2017?!

Om vi ser till utveckling ser jag inte att det skall förändras då vårt synsätt på tidningen har ändrats dom senaste åren. Att papperstidningen skall få tillbaka sin dominanta status den hade för längesedan är föga troligt eller nog rättare sagt helt otroligt om den hade fått det. Ett mirakel i så fall helt enkelt.

Det handlar inte ens att sticka ut hakan för att kunna säga det. Tror inte någon har missat den stora ekonomiska nedgången papperstidningen har haft dom senaste åren. Tidning på tidning har blivit nedtagna på knäna och dom har antingen gått under eller blivit rädda av andra eller rekonstruktion.

Så att säga att tidning slår radio 2018 så får jag vara så fräck att säga, nu behöver du nog öppna ögonen.

2018

Sedan om du jämför radion emot andra kanaler så blir det en helt annan analys. T.ex jämför radio emot sökoptimering,  adwords eller facebook reklam. Remarkerting har varit väldigt populärt genom cookies men det börjar få en negativ effekt hos många då folk känner sig jagade genom sina cookies.

Vilken som blir 2018 vinnare? Det handlar även om skillnaden mellan såld vara till varumärkesbyggande då jag anser man måste skilja dom åt. Svaret på den frågan  kommer i analys som ligger för framtiden.

Vad tror du vinner 2018? Förklara ingående i kommentarer så andra människor kan läsa och reflektera din åsikt.

Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson

OmsättningSamarbeteFramgångEntreprenör poddAnnonseringDigital MarknadsföringPoddradioModeraternas viktigaste frågorModeraterna LerumYttrandefrihetLag och ordningNäringsliv

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.