Sökoptimering & Optimering

Sökoptimering & Optimering

Sökoptimering & Optimering handlar detta inlägg om.

Vet ni alla vad SEO är för något? Det är en förkortning för sökmotoroptimering och det blir bara mer och mer viktigt för varje dag som går. Varför är det då så viktigt?

När du väl är ute och använder google, eller någon annan sökmotor som bing. Så söker man ofta på det man vill hitta. Kan det vara en ny TV, vilka storlekar finns det och vad kostar dom? En spa resa vilka priser är det då, var finns det spa någonstans?

Eller varför inte en snickare eller elektriker på den orten du bor. Sökmotoroptimering är till för precis som det låter, hjälpa din hemsida att bli optimerad och få maximalt med synlighet på sökmotorerna.

Företag idag spenderar stora pengar på mediabolag som hjälper till med sökmotoroptimeringen, och dom lägger stora pengar på annonser för att synas. Allting för att komma på första sidan på dom orden som är populära och valda.

Det ger affärer och lockar kunder till deras hemsida. När väl personen kommit in på sidan vill man att personen i fråga skall stanna så länge det bara går. Det hjälper även hemsidan att få ett bättre resultat via sökoptimeringen.

Vi leker med tanken att vi tillsammans alla här som läser detta börjar att driva ett företag tillsammans som gör bakelser. Vad är det så för ord vi skall lägga ner vår energi på?

Det är inte enkelt att välja ord. Man måste göra en undersökning på vilket ord som ger det bästa resultatet för vår verksamhet. Vi vill ju ändå sälja så mycket som bara går. Vi har ju hög hyra, stora personal kostnader och vår utrustning kostar mycket. Något att inte glömma är ju sedan skatten som skall betalas den 12 varje månad.

Trender

För att veta hur man skall göra när vi nu skall optimera vår hemsida är att vi måste börja med grunderna. Vi behöver kolla upp trenderna. Där söker man på orden som man tror är bra.

Det behöver inte vara så att folk söker på det du tror, vi behöver hårda värden. Helt enkelt få det svart på vitt vilka ord som är bra.

Så nu testar vi då med Tårta Stockholm, den har ett index värde på 31 på google/trend. Det menas alltså att folk som bor i Stockholm söker på detta ord. Det är inte det populäraste ordet men ändå högt nog för att vara ett riktigt nyckelord för oss. Det är även ett ord som man söker på när man vill ha något. Ett så kallat ”direkt ord” vilket generar bra affärer till oss om vi lyckats komma långt fram.

Då har vi alltså nu kommit överens om att vi skall sökmotoroptimera ordet ”Tårta Stockholm”. Då skriver vi om en sida på våran hemsidan i detta ordet. Inte hela hemsidan utan enbart en undersida. Vi döper om texter till ordet, bilder och gör massa andra bakarbete på just den sidan. Förutom att döpa om undertexter och skriva ordet flera gånger i text så måste sidan innehålla ”content”.

Sedan rikta undersidan till SEO ordet vi valt dvs vårt nyckelord för sidan www.våranhemsida.se/tårta.

När vi gjort det måste vi skapa massa texter som handlar om tårta, binda ihop sökordet med bilder och texter dvs vi skapar content.

Hur vi gör våra tårtor, varför våra tårtor är något väldigt extra? Vi kör på en gammal vanlig, det är våran gamla gamle mormors recept som är helt unikt och tårtorna måste smakas =O)

Text – Sökoptimering & Optimering

Sedan då när vi skrivit en massa roliga saker som folk vill läsa. Varför man just skall välja våra tårtor. Så lägger man upp saftiga bilder också, vi vill ju visa det goda vi gör.

Sökoptimering & Optimering
Sökmotoroptimering

Det gör att sidan blir tyngre och bilder som du lägger upp på sidor optimeras mot bilderna på google och inte vanliga organiska fältet d.v.s vi optimerar sidan mot bildsökningen också.

Med det organiska fältet menas det fältet som är det vanliga fältet du hittar den informationen du sökt.

Då när hela sidan är klar, vi har gjort bra texter och optimerat ordet så tar det cirka 2 månader innan ett bra resultat visas, det tar tid för google att läsa in allting och det är fördröjning för man inte skall skapa massa fakesidor och kunna tvinga upp dom snabbt på google.

Då hur går det för oss? Tårta Stockholm ligger vi först då? Du kan söka på ordet och vilken hemsida det gäller, även om det inte är din sida här. För att se det resultatet vi lyckats med.

Vi säger att vi kommer in på en plats 47 på tårta Stockholm efter detta. Vad är det då mer man kan göra?

Google – Sökoptimering & Optimering

Google gillar inte att du använder samma ord på flera sidor då man inte skall kunna ”dopa” orden. Det är till för att man inte skall fuska till sig ett resultat till googles första sida. Dock görs detta hela tiden, dom flesta sidor som ligger på första sidan är på något sätt dopat av deras mediabolag men det är en annan topic som vi går in på någon annan gång. Då kommer vi till länkningar till våran tårtsida.

Det är andra hemsidor som länkar till våran tårtsida, även folk som delar våra underbara bilder o.s.v det gör att våran sida blir starkare och tyngre och resultatet på google blir bättre.

Det finns även redskap man kan använda sig av för att se hur många länkningar en hemsida har, för att se hur det går förutom bara själva sökoptimeringen.

2000-talet

Mer och mer konsumenter samt pengar rör sig via internet, sökmotoroptimering. Det är anledning till att använda SEO blir mer och mer värt för alla som vill sälja något. Det gamla med att du funnits i många, många år kommer försvinna mer och mer.

Finns du inte på sökmoterer kommer du försvinna för den yngre generationen och deras sökningar. Sökoptimering & Optimering | blogg

Det är inte bara första kunder vi pratar om här, många gånger så gör man ett jobb och sedan söker man igen när man vill få jobbet gjort igen. Visst kan du behålla kunden, vi vill ju behålla varje kund på vårt tårtföretag. Men kunden kanske vill testa något nytt och vi har inte nytt att erbjuda så sökningen sker igen.

Givetvis spelar sociala medier också roll, att man är aktiv och visar att företaget är levande och aktivt.

Hoppas allting gjort att du har något mer på fötterna angående sökmotoroptimering, som kan bli det viktigaste för företagen inom några år.

Syns du inte så finns du inte var det förr, nu är det. Syns du inte på google finns du inte, Johan Mårtensson

Sökoptimering & Optimering
Ge inte upp. SEO tar tid att förstå.

Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson

OmsättningSamarbeteFramgångEntreprenör poddAnnonseringDigital MarknadsföringPoddradioModeraternas viktigaste frågorModeraterna LerumYttrandefrihetLag och ordningNäringsliv

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.